När blev vi rädda för att vara andfådda…?

Förutom att det är roligt att följa ett barns utveckling rent allmänt är det också spännande att se hur vi alla varit innan vuxenvärlden började forma om oss. Min lille kille till exempel är i rörelse och konstant andfådd egentligen från den sekund han slår upp ögonen tills han slocknar igen. (För så gör barn, de är som en av/på-knapp och går från 100 till 0 (och tvärtom!) snabbare än någon än så länge uppfunnen bil:-) 

Hur som helst, att vara andfådd är något roligt. Det innebär för lillen att han är på väg mot en ny upptäckt, kanske en ny höjd, nåt nytt spännande bakom hörnet eller ny kunskap. Inte en sekund av detta är ”träning”. Allt är bara underbar, nyfiken, lycklig lek. SÅ borde det ju vara. Med det sagt tänker jag att vi ska återupptäcka glädjen i att vara andfådda och leka tabata!:-) Förutom det roliga, jobbiga, härliga är det faktiskt bara 12 minuter av denna fina fredag! Kör hårt och kom ihåg: att bli lite andfådd är inte farligt, bara härligt och roligt!:-) 
Disco-tabatas! 
Jobba 20 sekunder, vila 10, gör 8 varv innan du byter övning. 3,2,1 köööööör och ha en fredag som är lika fantastisk som du:-) 
1.) Armhävningar 
2.) Knäböj
3.) Planka 

P.S Träning SKA vara lek och upptäckarglädje, när du hittar den ”nyckeln” är det bara att säga grattis till ett friskt lekande liv. Trevlig helg!:-) 

Share

Sommar snart, underbart! Eller? 

Om mindre än en vecka kliver vi in i juni. Den allra första sommarmånaden. För de flesta betyder det sol, bad, grillkvällar, semester, skratt, ljusa månader, evighetslånga dagar och långa ljumma kvällar. För väldigt många betyder det något annat. Något ledsamt. Och det gör MIG ledsen att det tar så mycket energi från så många, härliga personer som också förtjänar att njuta av allt det härliga sommaren har att ge. Många börjar nämligen känna STRESS så fort det börjar bli lite varmare. Ångest för att gå till stranden. Missnöjet med sin egen kropp är aldrig starkare än så här års. Varenda skavank på den egna kroppen undersöks och förstoras. Vet ni, jag känner till personer som inte badat på ÅRATAL för de inte törs gå till stranden! Det är ju inte klokt! Det här självföraktet i samband med kroppen måste försvinna. Det fungerar inte att missa massor av roligt i sitt liv för att man inte trivs i sitt skal. Du, jag, ALLA, har rätt att få trivas precis som vi är. Jag, en 44-åring som fött barn, som fortfarande har hängig mage, jag kommer att bada! Och inte i vassen heller utan på stranden precis som alla andra. Stolt. Glatt. Lyckligt. Inget ska få hindra mig från att ha en barnsligt lycklig sommar. Och särskilt inte en jakt på nåt så fånigt som den perfekta strandkroppen. Jag har uppenbarligen en kropp och så fort den är på stranden är det en strandkropp! Så hör ni, lova mig en sak: NJUT av sommaren, njut av att vara du och njut av att du tar för dig av allt livet har att ge. Det är du alltid värd<3 

Share

Fredagsmys SKA göra lite ont

Nu så! Här kommer passet så kan ni bestämma när på dagen ni vill köra det här myset. Det ska göra lite ont då är det mysigt på riktigt. Kan vara mina finska gener som talar;) Det här passet innehåller både statisk och dynamisk benträning och är galet effektivt. Det här är liksom beviset på att ett pass inte behöver vara 60 minuter långt för att ge resultat. Faktum är att man redan efter ett par minuter tror att rumpan ska trilla av. Så inser man att den nog inte gör det, biter ihop och kör ett par minuter till. Sen börjar man tänka att det är en sjuk människa som kommit på upplägget. Och så när man är så slut att man vill ge den sjuka människan en örfil, ja då är det plötsligt över! Vi har tack vare pannben, positiv inställning och lite ilska gjort oss själva ännu lite starkare. Och det är nåt av det finaste man kan ge sig själv. När ni inte är arga på mig längre får ni gärna berätta hur det känns i kroppen. Ha en riktigt fin fredag och trevlig helg! 
  

Share

Starkt trefika med chiafrön!

Trefika! Här har jag en pudding med det där omtalade chiafröet som en del älskar och andra har extremt svårt för. Och ja, de där fröna är lite…slemmiga, men jag personligen äter både linfrö och havregrynsgröt så det här är inte värre än nåt av dem tycker jag. Vad man än tycker smakmässigt så kan man inte komma från att det är ett litet kraftpaket av nyttigheter! ”Chia” betyder faktiskt just kraft/styrka och kan ett litet frö ge mig det så testar jag gärna!:-) Mer kalcium än mjölk, mer omega 3 än lax och dessutom proteinrikt! I min hand håller jag ca 150 kalorier som mättar och som jag står mig på fram till middagen. Min variant tycker jag dessutom mest smakar hallon och kanel så det här har jag inga problem att få ner:
1 dl hallon (kokade och mosade) 

3 matskedar chiafrön 

2 dl mandelmjölk
Rör ihop och låt stå ca en timme. Krydda gärna. Jag har på kanel. (Så där som jag har till allt:) Njut och ha en stark måndag!:)

  

Share

Sockerfri februari. Hur gick det? 

Så är det dags att titta tillbaka på sockerfri februari så här i mars. Hur gick det? Jo, bra måste jag säga! Jag har inte tränat jättemycket men jag har fokuserat på rygg och mage när jag kört så jag har både fått lite bättre hållning igen och jag har blivit av med en osund svank (orsakad av bl a försvagad bål) efter graviditeten. Så långt om träningen. Men att ta bort sockret då? Jo, det fungerar! Vet inte hur tydligt det syns men jag hade en ganska tydlig ”hängmage”. Den är borta. Och hela jag är liksom….lite tilltajtad. Postpreggo-kroppen börjar sakta, sakta bli den kropp jag känner igen:) Så hur gjorde jag…? Jag tog bort både socker och raffinerade produkter, som pasta och bröd. Bort med socker och vitt mjöl kan man säga kortfattat. Jag har ätit begränsat med frukt, men gjort något lyxigt av varje fruktstund:) 
Läs innehållsförteckningar, mer än man tror innehåller socker

Det svåra har varit att mat, vanlig sabla mat, innehåller socker, så det går åt tid att läsa innehållsförteckningar det ska man vara beredd på!! Till slut, upptäcker man att det både är snabbare och godare att helt enkelt laga från grunden själv. Och då, mina vänner, får man äta väldigt mycket! Jag ser inte det här som en bantning utan snarare som en rensning och reboot av kroppen. På köpet märker man hur mycket man kan äta av bra mat när man undviker det dåliga. Rent kroppsligt kommer effekten fort. En del byxor satt löst efter några dagar(!) 

Socker binder fyra gånger sin egen vikt

Det beror dels på att socker binder fyra gånger sin egen vikt vilket gör att man blir av med en del vätska rätt fort och på mig försvann helt enkelt midjevolangen:) Det beror också på att man börjar äta långsamt och med lite mer eftertanke. Några slentrianmackor stoppar man i sig fort, medan man gärna njuter av en vacker tomat- och fetaostomelett. 

Ät både mer och godare och få resultat
På köpet får vi i oss mindre kalorier och håller oss mätta längre. Ni ser mönstret va…? Man liksom bara vinner och vinner. Äter godare, äter MER, mår bättre och får resultat på kroppen! 

Som bonus blir man på något sätt klarare i knoppen också. Tänker klarare vilket beror på bättre sömnrutiner (well så bra de nu kan vara med småbarn:) man känner sig gladare och alla problem känns som man kan lösa dem. Allt detta helt enkelt för att hjärnan kan ägna sig åt annat än åka sockerberg- och dalbana! Jag kan inte annat än rekommendera en sockerfri livsstil. Om inte annat så för ett par veckor. Känns det svårt? Ja i början är det lite klurigt, men redan efter första veckan förändras smaklökarna så man vill inte ens ha socker! Och efter det är resan rolig och fylld med härlig mat och resultat. Ge det en chans. Du anar inte vilken häftig känsla du kan ha i kroppen bara ett par veckor från nu om du börjar idag. Och vad ska jag göra då? Jo, jag fortsätter med en i grunden sockerfri stil men där jag unnar mig det jag verkligen vill ha. Kan bli en bit mörk choklad ibland. Kanske ett glas rött ibland. Så länge grunden är hälsosam kan man då och då faktiskt unna sig precis vad som helst. Och ska man ha ett enda mål med sitt liv är det det här: det ska vara gott att leva, annars kan det kvitta:) Hoppas ni fått med er lite inspiration och ha en fortsatt fantastisk dag! 
  

Share

Ett måndagslass med chokladglass:-) 

Här kommer det lite måndagslyx! Det här är ljuvligt gott vilken dag i veckan som helst och dessutom nyttigt. Det är min enkla chokladglass som verkligen är enkel, kolla bara: ta en halv fryst skivad banan och mixa den, blanda i ungefär en matsked ren kakao, lite jordnötssmör och toppa med riven kokos. Knappt 200 kalorier och oj vilka kalorier! Varenda en av dem gör både kropp och själ glad:-) Bra sätt att fira att vi imorgon går in i en sprillans ny månad! Njut och ha en riktigt trevlig kväll:) #sockerfrifebruari
  

Share

Sockerfri protein-och vitaminglass!:) 

Lill-lördag och slutspurt på sockerfria februari. Och här sitter jag och äter glass! Eller…? Dagens fruktstund blev lite sen men ÅH vad smarrig! Och nyttig. Och sockerfri:) Halv dl fryst mango= 35 kalorierHalv fryst banan= 100 kalorier 

Matsked jordnötssmör= 94 kalorier

Mixa, servera, njut:)

Så jag avslutar dagen med en vitamin och protein-dessert på dryga 200 finfina kalorier. Det kommer jag sova gott på. Med betoning på GOTT:) Testa, det här är fantastiskt. Kanske äter det till frukost också när jag tänker efter. Ha en fortsatt fin kväll:) #sockerfrifebruari 

  

Share

Lyft dagen med kärlek för benen och magen! 

Hej starkingar! Solen skiner, vi är mer än halvvägs i februari och alltså också den sockerfria utmaningen:) Det är en på alla sätt bra dag så vad passar väl bättre än att krydda den med en tisdagstuffing! Med benlyft menar jag att du ska ligga på golvet och lyfta benen så högt upp du kan och ta ner dem så långt du kan. VIKTIGT: Det ska inte kännas i ryggen/svanken så vänd medan det fortfarande är bålen som jobbar. Rörelsen behöver inte vara lika stor som på illustrationen, jag lovar att du känner när magen jobbar:) Ge järnet, fånga dagen och ha en alldeles underbar en.Nu kör vi!:) #sockerfrifebruari  
  

Share

Solsken, bananpannkakor och äppelhjärtan<3 

God lördag starkingar! Och med god menar jag GOD! Sockerfri men full av smak och energi. Eller vad säger ni om bananpannkakor med smörstekta äppelhjärtan. Pannkakan är en banan och två ägg och jag har även haft i en halv deciliter hirs för att få en extra sprutt protein och B-vitamin. Sen har jag kryddat med kardemumma och har en klick kvarg till. Det här är kärlek på tallrik! Testa, smaka och sen ut och njut av lördagen:) #

sockerfrifebruari  

Share

Fettisdag. Fet-tisdag. Hur firar du? 

Fet-tisdag. Fettisdag. Kärt, gräddigt barn har många namn:) Idag är alltså den dag på året när vi äter gräddbullar som bara den! Såg på nyheterna att ett enda bageri(!) räknade med att baka 10 000 stycken! En sån goding innehåller 500 kalorier, vilket motsvarar ungefär 45 minuter löpning. Då menar jag en ”normal” semla inte de nya varianterna som är gigantiska eller i form av wraps, de kan nog kila upp i 800-900 kalorier till och med! 
Jag lägger ingen värdering i om man äter en semla. Du går faktiskt inte upp om du äter en semla per år och i övrigt har en aktiv, hälsosam livsstil. Däremot hör semlan inte hemma i den sockerfria utmaningen av två skäl. Det första: det här är en utmaning och tanken är att mentalt träna på hur man reagerar inför frestelser, hinder eller hur du väljer att se på det. Vi är hyfsat bra på att träna våra kroppar generellt, men anledningen till att våra resultat inte alltid blir som vi vill är att det mentala inte hänger med. Det andra: socker binder 4 gånger sin egen vikt, vilket är anledningen till att det händer mycket på kroppen när man utesluter det. Äter man en semla har man tillfört nytt socker och bryter processen kan man kortfattat säga. Så, kommer jag äta en semla: svaret är nej. Kommer jag att njuta av dagen ändå? Absolut:) Och, jag kommer bjuda både på alternativa godsaksförslag och ett skönt träningspass lite senare idag. Tills dess: solsken till er alla!:) 

  

Share