De tre bästa träningsredskapen

Hej alla starka! Våren börjar närma sig med stormsteg (det är MARS i övermorgon!!!) och nu kommer frågorna om vad som är det bästa träningssättet, det bästa snabbpasset, det bästa…ja allt. Nu ska jag en gång för alla ge världens tre bästa träningsredskap. Resultaten kommer garanterat. För alla. Helt fantastiskt är det och här är de:

1.) Respekt för de egna förutsättningarna.

Ja. Det här är nummer ett för det är en SÅ viktig punkt. Jag ser ju hur människor lyfter tyngre än rörligheten klarar, eller slänger med vikter, eller i värsta fall gör övningar som faktiskt kan vara direkt skadliga.

Jag kan ta mig själv som exempel. 40plus-kvinna. Har gamla skador. Fött barn. Med snitt dessutom så hitta tillbaka till båltryck är ett konstant pågående jobb. Men jag vill fortfarande lyfta saker. Jag kan det. Klart jag kan. Bara med mina egna förutsättningar.

Jag kan inte adrenalinvrålande springa fram till en skivstång och börja knäböja tresiffrigt som om planetens existens hängde på det. Jag får stilla och fint, hämta de där små vikterna som skulle kunna vara moderiktiga örhängen på någon djärv fashionista. Men vet ni vad? Jag hämtar fler för varje pass. Jag får ont på RÄTT ställen på RÄTT sätt. Och jag får mina endorfinkickar Vet jag var jag börjar, vet jag HUR jag ska göra för att komma framåt. Jag vill ju inte bli skadad, jag vill bli starkare.

2.) Tålamod

Den här brister nästan alla på. Inklusive jag själv om jag inte påminner mig. Men det är nöta, nöta, nöta som gäller. Det kommer en ny träningsform? Det kommer en ny vikt man kan lyfta på ett nytt, revolutionerande sätt?  Klart du ska prova! Variation är bra. Men lita på att de enkla fungerar. Lyft. Sätt ner. Pressa. Dra. Gör du det kontinuerligt kommer det hända grejer.

3.) Tro på dig själv

Det tredje redskapet är en gammal hederlig portion självkänsla. Du är bra. TRO det på riktigt. Jämför dig inte med grannen vid skivstången. Jämför dig inte med tjejen på ICA. Jämför dig inte med snubben på jobbet. Jämför bara vad du gjorde igår med vad du gjorde idag. Och kom ihåg: DU ÄR FAN BRA!!!! Precis bara rätt upp och ner som du är.

Så själva passet då? Så här:

3 X 10 gobletsquats med kettlebell (kettlebell hållen mot bröstet hela tiden)

3 X 10 thrusters med lätt stång

5 x 5 knäböj

5 x 5 militärpressar

5 X 5 frivändningar

Avslutade med 50 kettlebellsvingar.

Och även om jag har långt kvar till min forna form är jag på väg. Jag både känner och ser det. Och apropå känna, jag känner mig stark och lycklig. Det är det vi alla ska sträva efter. Inte att bli perfekta. Utan starka och lyckliga. Då har man ju redan vunnit.

 

Ha en fortsatt fin måndag och stark kram till er alla<3

axlar_me

 

 

 

 

 

Share

Ja se det snöar!

Vill man ge sig själv ett rejält motståndspass så är det perfekt med intervaller i snö! Naturen ger oss världens bästa gratisredskap (snö) sedan behöver vi bara addera oss själva och köra:-) 30 steg så snabbt du kan. Upprepa 10 gånger. Sen lovar jag att kroppen ler. Se möjligheterna, fånga dem och ha en fantastisk dag!

 

 

Share

Måndag=mindag

Hurra, en ny vecka börjar idag! Gör den så bra du vill ha den och börja redan måndag morgon. Det behöver inte vara svårare än att börja med att ta på sig ett leende och möta världen med positiv inställning. Veckans uppgift: boka två träffar med dig själv den här veckan. Bara två, men två som handlar om dig och där du får göra vad du vill. Lätt? Toppen! Svårt? Då behöver du göra det oftare. Och när du väl vant dig kommer du ääääälska din egentid, jag lovar. Jag börjar i stort sett varje dag med en halvtimmes promenad och det är den stunden på dagen jag bara…är. Ha en fin morgon det formar ofta en fantastisk dag❤️ #måndag #mindag #findag

img_7631-1.jpg

Share

Vintertabatas för stark kropp

Hej alla starka! Vad roligt att ni uppskattade den döda insekten så mycket. Jag planerar redan fler filmer på bra övningar så träningsåret har bara börjat:-) Det har kommit massor av härlig snö det vill säga gratis träningsredskap Är det nåt man får starka ben av är det motstånd och intervaller. Snö=världens bästa motstånd. Tabata= toppenintervaller! Så här: Spring 20 s, vila 10 s upprepa 8 gånger. Frivilligt att avsluta med snöänglar men det gör saker lite roligare:-) Ha en fortsatt fin dag och har ni önskemål på nåt ni vill se film på, skriv kommentar här eller skicka meddelande så ska vi se vad jag kan göra:-)

img_5182.jpg

Share

Död insekt ger stark och levande kropp!

Hej hej hej! Hoppas ni haft och har en fin dag. Här kommer nåt som jag lovar piggar upp magmuskler och hela kroppen. Det finns få övningar som får kroppen att kännas så levande som… döda insekten. Den är utan tvekan i topp 5 bland fantastiska coreövningar. Två saker är extra viktiga: du ska få dubbelhaka av att trycka hakan mot bröstet så du skonar nacken. Du ska också trycka ner svanken i golvet hela tiden, hela rörelsen. Superviktigt, lyfter svanken från golvet så gå inte lika långt med arm/ben. Det är nämligen inte träning längre om svanken lyfter, du riskerar bara att få ont i ryggen. I övrigt är det som på filmen: lyft ben och motsatt arm och sträva efter att förlänga dig. Fantastisk magövning som alla borde göra då och då. Döda insekter ger starka kroppar, hurra för det!:-)

Share

Träningstrender 2017

American college of  sports medicine (ACSM) listar varje år vilka som förutspås bli de stora träningstrenderna. Detta gör de genom att göra en enkät med ca 3 000 personer verksamma i träningsbranschen om vad de tror kommer gälla. Och år efter år verkar det stämma rätt bra. 2015 var året när HIIT (high intensity interval training) slog genom stort. Helt enkelt att på snabb tid träna riktigt hårt. Och det hänger ju rätt väl ihop med den tid vi lever i. Tiden är knapp och HIIT-träning ger onekligen resultat. Men är också grisjobbigt.

2016 var året när vi tvärtom balanserade upp det och även om HIIT är kvar på listan kan man säga att vi började inse vikten av mindfullness också. Att kropp och själ hänger ihop och att en hälsosam kropp är en kropp i balans. Yoga blev riktigt stort 2016. Så vad gäller för 2017 då…?

Man skulle kunna sammanfatta de kommande trenderna med ökad kunskap på ett sätt vi aldrig sett förut. Till att börja med börjar alla som tränar ha bra koll. Wearable tech fortsätter vara stort. Vi vill helt enkelt mäta vår ansträngning och få svart på vitt vad vi gör. Pulsklockor och alla slags aktivitetsmätare växer enormt i popularitet.

Sedan vill vi också ha mer kunskap och kompetens och fler och fler vill ha en PT vilket så klart glädjer mig massor:-) Människor börjar helt enkelt tröttna på att harva omkring på gymmet och inte få resultat. Istället anlitar man en PT för att inte bara få pepp och push utan KUNSKAP som gör att man får de resultat man vill. Och för mig är det, inte bara som PT, utan som människa otroligt glädjande. Kunskap är nämligen den absolut bästa utgångspunkten. Och det överlägset bästa träningsredskapet. Trender kommer och går men kunskap består. Och en muskel är en muskel oavsett om du tränar den med gummiband, skivstång eller kettlebell. Om du VET vad du gör kommer du få resultat. Här nedanför kommer topp 5-listan och resten finns att läsa på:  www.ascm.org

 

1.) Weareable tech Inte otippat vill vi ha koll själva. Fitbits, pulsklockor mm är dessutom förutom mätare ganska bra små morötter och piskor. När man ser vad man gjort, gör man gärna det där lilla extra för att komma upp i dagens mål. Gillar det skarpt!

2.) Träning med egna kroppsvikten. Det är kanske det billigaste och enklaste träningssättet. Du behöver inte gymkort, du kan köra när du vill, var du vill. Dessutom är det förbaskat effektivt. Alla som provat vet att det är tuuuuungt att göra t.ex armhävningar och pullups. Det nya för 2017 är att smidigheten och rörlighet kommer i fokus mer. Vilket jag kan känna är på tiden! En smidig muskel är en rörlig muskel är en stark muskel.

3.) HIIT är kvar på listan. Ett bra grispass är svårslaget. Och ärligt talat, Ett hårt pass i 30 minuter är bättre än att mysflåsa timme ut och timme in. 30 minuter kan dessutom de flesta av oss få plats med i våra späckade dagliga schemor.

4.) Här på en hedrande fjärdeplats kommer hälsopersonal. Instruktörer, PT:s och så vidare. Man vill ha mer kunskap för att få ut mesta möjliga av sin träning oavsett mål.

5.) Styrketräning. Vi inser att alla löprundorna inte är tillräckligt utan att starka muskler är viktigt för en stark, frisk kropp.

 

Som bonus vill jag nämna plats 7: träning som medicin. Det gör mig otroligt glad. Det betyder att träning äntligen börjar få den status den förtjänar. I åratal har glappen mellan gym och sjukvård/hälsovård varit alldeles för stort, nu börjar så sakteliga medicinsk personal rekommendera träning som medicin istället för piller!!! Det här är en riktigt god nyhet. Och som vi alla vet är hälsoeffekterna lika mycket psykiska som fysiska. Alla som kört ett ordentligt pass vet hur endorfinerna flödar, man inte kan låta bli att le och alla problem känns enklare att hantera.

Och, på min egen lista: all träning som gör dig glad är bra träning. Med det önskar jag dig ett riktigt starkt, gott nytt år! :-)

15032210_10155383829457004_4951776545292038734_n

 

 

 

Share

Julen SKA vara god!

God fortsättning vänner! Hoppas julen varit bra på alla sätt. Jag har under juldagarna läst ett antal inlägg och artiklar om just julen och hälsa i kombination. Om att man ska tänka på vad man lägger på tallriken. Träna lite extra. Motionera mer än vanligt. Och det är verkligen helt rätt. Jag håller på ett sätt med om allt det där. Men vet ni, om man nu SKA unna sig något extra så är verkligen julen ett bra tillfälle. Särskilt i år när den inföll på en lördag och allt:-) Jag kan känna att det inte är julen som är problemet. Det är alla de ANDRA 51 veckorna när vi också äter som det vore julafton. Idag är kruxet snarare att varje helg, ja ibland veckodagar också, är ett enda långt unnande. En vanlig vecka kan se ut så här för ganska många:

 

Måndag: man börjar sitt ”nya liv” efter helgen. Äter nyttigt. Tyvärr ofta lite för lite. Tränar.

Tisdag: Utsvulten, uttråkad, unnar sig lite extra gott till middag

Onsdag: AW. För det är ju lilllördag

Torsdag: Helgen närmar sig. Det känns festligt. Kanske blev det ett glas för mycket igår så man äter något lite fetare till middag idag.

Fredag: Myyyyyyyyyys! Och ”mys” är numera ett ord som betyder: chips, choklad, läsk, glass, pizza.

Lördag: lördagsgodis!

Söndag: söndagsmiddag

Och gör man lite snabb överslagsräkning ser man att en vanlig vecka kan vara som julafton mellan 3-5 dagar i veckan VARJE vecka!!! DET tycker jag är ett problem, och det behöver vi göra något åt för hälsans skull.

Men julen, herregud, ät det du tycker om, njut av varenda tugga och omvandla energin till ljuvlig, härlig träningsenergi.

Lyssna nu på denna tomtemor: Ät vad du vill mellan jul och nyår och tänk lite extra mellan nyår och jul. Njut varenda dag då har du hittat nyckeln, då är det gött att leva. Ha en fin dag och starka kramar på er ! <3

tomtemor

Share

Av rörelse bygger vi glädje

Idag blåser och snöar det vågrätt. Och även om det inte finns dåliga väder finns det, öh, lite mer utmanande väder. Men precis som håret virvlar på huvudet så virvlar endorfinerna i kroppen när man väl fått röra på sig. En timmes promenad gör alla de andra 23 så mycket bättre. Faktiskt ännu bättre när det är ”dåligt” väder eftersom man verkligen känner sig extra stark för att man gick ändå. Man ångrar aldrig den motion eller träning som blir av, jag lovar:-)  Ut och njut och ha en fantastisk dag!

img_4719

Share

Glad flerspråkig juldag

img_4707.jpgHeeej! Hur har ni det så här mitt på juldagseftermiddagen…? Ätit massa gott? Lite överskottsenergi kanske? Då tycker jag ni som inte redan kan ska lära er finska ( Google translate är också ok;) och sen läser ni om mitt grymma helkroppspass, det sätter sprätt på både kropp och själ och är ett perfekt sätt att göra av med julenergi! Och en hel sida där jag gör roliga miner är kul på alla språk #ptpåallaspråk #ruotsinsuomalainen #ptpejv #allaförstårträningsspråk

 

Share

Dan före dan före dopparedan

Dan före dan före dopparedan! Det är liksom bara en kort liten klättring kvar fram till julafton. Som en liten, liten…mountainclimb! Idag kör vi bål så vi orkar sitta stadigt genom julbordet, dansa rakryggat runt granen och njuta av en härlig dopparedag. Vi lägger till lite puls också bara för att få en härligt fin tomtefärg i ansiktet: 4x 20 mountainclimbers* så fort du kan! Sen är det bara att njuta av den här dagen och vänta in vad morgondagen bjuder på

*mountainclimber= knäuppdrag mot bröstet

 

img_4430

Share