Fredagsfys är myyyyys

Åh då är det äntligen fredag igen! Jag kickade igång dagen med ett pass som får benen att skaka fram till söndag ungefär. Och lite skakiga ben sätter bra takt på en disco-fredag så nu åker vi!

Hela passet är en variant på minuten. Den går till så här. Gör en knäböj. Vila resten av minuten. Gör två knäböj. Vila resten av minuten. Du är klar när du inte hinner fler på en minut. Ujujuj. Ujujuj säger jag bara. Nu kör vi! Övningarna är minst lika fantastiska som upplägget:

Sumo-knäböj. Inte den mest smickrande pose man kan ha, men den ger smickrande snygga lår=värt!! Stå så brett isär du kan och knä och tå pekar åt samma håll. Knäböj. Ska kännas på insidan av låret rejält!

Sido-utfall (Höger och vänster)Knäböj med ena benet medan det andra benet är rakt ut. Ska bränna i både lår och rumpa.

Vanliga knäböj med armar över huvudet. Sträva efter bra böj, då jobbar du både rumpa lår på ett effektivt sätt.

Och när du är klar med det här sätter dina darrande muskler takten för helgen alldeles av sig självt. Skaka loss, njut av dagen och ha en toppenhelg!!

image

 

Share

Minuten. Enkelt och djävulskt effektivt

Då blev det dags att avslöja dagens utmaning. Lika enkel som effektiv. Några av er kanske får lite ont bara jag säger ”minuten” Ett fantastiskt litet miniupplägg man kan göra lite då och då för att kolla av om man orkar mer/fler repetitioner. Jobbigt under tiden men man blir strålande glad efteråt, jag lovar!:-)

Armhävningar
Benböj
Mountainclimbers
Situps

En övning i taget. Så många du orkar på en minut. Dagens pass klart och kroppen är full av solsken! ☀️❤️img_9753.jpg

Share

Hopp i havet

Det är galet men idag den fjortonde september är det alltså sån sommarvärme att jag tillbringat dagen på stranden och faktiskt också badat i havet. Bjuder på klipp här nedanför (hur skulle någon annars tro på att jag badat!) och mina tre bästa må bra-tips.

1.) Lek mer. Livet blir roligare om man är lite tokig. Hoppa i havet då och då. Det är uppfriskande och känslan av ”yes jag gjorde det” är fantastisk, ja faktiskt nödvändig. att uppleva med jämna mellanrum.

2.) Skratta mer. Ofta börjar ett gladare liv med att man slutar ta sig själv på för stort allvar. När man kan skratta åt sig själv och märker att inget hemskt händer för att allt inte är perfekt, ja där tror jag kärnan till inre ro och fler skratt är.

3.) Våga mer. Släpp på dina livstyglar litegrand. Kliv ur ”vardagslunken” då och då så kommer vardagen ganska snart vara lika mycket att se fram emot som helgerna!

Och med det sagt, var så god för klipp där badkläderna är lite på sniskan, jag springer lite fult för att inte halka, egentligen är skiträdd för att hoppa i havet men när jag gjort det är glad glad glad! Hoppa i havet vänner, livet är för kort för att låta bli:-)

Share

Dags för tisdagstuffing

Högsommarvärme på ”gymmet” idag! Armhävt, utfallsstegat, knäböjt, rygglyft, plankat och sprungit. I linne och bara ben! September det tackar vi för!!!  Dagens tisdagstuffing är helt enkelt mitt morgonpass

10 Armhävningar
Spring 1 minut
10 utfallssteg per ben
Spring 1 minut
10 rygglyft
Spring 1 minut
10 knäböj

Avsluta med 3 x maxplanka. Sedan är det bara img_8920.jpgatt ha en strålande dag!! ☀️❤️

 

Share

Fredagsdisco och trädkramar

 

Hej kompisar! Så är fredag hääääär och discofeelingen börjar redan infinna sig. Idag bjuder jag på en övning som både är disco och som gör oss björnstarka. Dagens discoövning är helt enkelt armhävning. Men bara med en arm. Mot ett träd! Man ska inte underskatta skogen, det är ett väldigt bra gym! Spänn magen för allt vad du har, stå lite vid sidan av trädet (så du inte knockar dig själv!) sen är det bara att köra. 4 x 8 ”trähävningar” (per arm) så lovar jag att du är redo för allt helgen har att ge. Eventuellt med lite problem att tvätta håret men det kan det vara värt;-) Ge järnet och ha en underbar dag!

 

 

 

 

Share

Ett världsviktigt träningstips

Hej starkingar, idag bjuder jag på ett tips som är minst lika viktigt att tänka på som teknik, prestation, rekord, målsättningar, periodiseringar, ja kanske ännu viktigare. För i slutändan handlar det ju faktiskt om att det ska va gött att leva:-) Ha en underbar dag!

 

 

 

Share

Välkommen september

Ny månad, nya träningspass, ny träningsglädje. Här kommer en liten film med ett upplägg som är plättlätt men också effektivt och endorfinpackat! Ett underbart sätt att starta en helt ny månad på. Hej september, hurra september, välkommen september.

 

 

Share

När blev vi rädda för att vara andfådda…?

Förutom att det är roligt att följa ett barns utveckling rent allmänt är det också spännande att se hur vi alla varit innan vuxenvärlden började forma om oss. Min lille kille till exempel är i rörelse och konstant andfådd egentligen från den sekund han slår upp ögonen tills han slocknar igen. (För så gör barn, de är som en av/på-knapp och går från 100 till 0 (och tvärtom!) snabbare än någon än så länge uppfunnen bil:-) 

Hur som helst, att vara andfådd är något roligt. Det innebär för lillen att han är på väg mot en ny upptäckt, kanske en ny höjd, nåt nytt spännande bakom hörnet eller ny kunskap. Inte en sekund av detta är ”träning”. Allt är bara underbar, nyfiken, lycklig lek. SÅ borde det ju vara. Med det sagt tänker jag att vi ska återupptäcka glädjen i att vara andfådda och leka tabata!:-) Förutom det roliga, jobbiga, härliga är det faktiskt bara 12 minuter av denna fina fredag! Kör hårt och kom ihåg: att bli lite andfådd är inte farligt, bara härligt och roligt!:-) 
Disco-tabatas! 
Jobba 20 sekunder, vila 10, gör 8 varv innan du byter övning. 3,2,1 köööööör och ha en fredag som är lika fantastisk som du:-) 
1.) Armhävningar 
2.) Knäböj
3.) Planka 

P.S Träning SKA vara lek och upptäckarglädje, när du hittar den ”nyckeln” är det bara att säga grattis till ett friskt lekande liv. Trevlig helg!:-) 

Share

Sommar snart, underbart! Eller? 

Om mindre än en vecka kliver vi in i juni. Den allra första sommarmånaden. För de flesta betyder det sol, bad, grillkvällar, semester, skratt, ljusa månader, evighetslånga dagar och långa ljumma kvällar. För väldigt många betyder det något annat. Något ledsamt. Och det gör MIG ledsen att det tar så mycket energi från så många, härliga personer som också förtjänar att njuta av allt det härliga sommaren har att ge. Många börjar nämligen känna STRESS så fort det börjar bli lite varmare. Ångest för att gå till stranden. Missnöjet med sin egen kropp är aldrig starkare än så här års. Varenda skavank på den egna kroppen undersöks och förstoras. Vet ni, jag känner till personer som inte badat på ÅRATAL för de inte törs gå till stranden! Det är ju inte klokt! Det här självföraktet i samband med kroppen måste försvinna. Det fungerar inte att missa massor av roligt i sitt liv för att man inte trivs i sitt skal. Du, jag, ALLA, har rätt att få trivas precis som vi är. Jag, en 44-åring som fött barn, som fortfarande har hängig mage, jag kommer att bada! Och inte i vassen heller utan på stranden precis som alla andra. Stolt. Glatt. Lyckligt. Inget ska få hindra mig från att ha en barnsligt lycklig sommar. Och särskilt inte en jakt på nåt så fånigt som den perfekta strandkroppen. Jag har uppenbarligen en kropp och så fort den är på stranden är det en strandkropp! Så hör ni, lova mig en sak: NJUT av sommaren, njut av att vara du och njut av att du tar för dig av allt livet har att ge. Det är du alltid värd<3 

Share

Fredagsmys SKA göra lite ont

Nu så! Här kommer passet så kan ni bestämma när på dagen ni vill köra det här myset. Det ska göra lite ont då är det mysigt på riktigt. Kan vara mina finska gener som talar;) Det här passet innehåller både statisk och dynamisk benträning och är galet effektivt. Det här är liksom beviset på att ett pass inte behöver vara 60 minuter långt för att ge resultat. Faktum är att man redan efter ett par minuter tror att rumpan ska trilla av. Så inser man att den nog inte gör det, biter ihop och kör ett par minuter till. Sen börjar man tänka att det är en sjuk människa som kommit på upplägget. Och så när man är så slut att man vill ge den sjuka människan en örfil, ja då är det plötsligt över! Vi har tack vare pannben, positiv inställning och lite ilska gjort oss själva ännu lite starkare. Och det är nåt av det finaste man kan ge sig själv. När ni inte är arga på mig längre får ni gärna berätta hur det känns i kroppen. Ha en riktigt fin fredag och trevlig helg! 
  

Share