Vintertabatas för stark kropp

Hej alla starka! Vad roligt att ni uppskattade den döda insekten så mycket. Jag planerar redan fler filmer på bra övningar så träningsåret har bara börjat:-) Det har kommit massor av härlig snö det vill säga gratis träningsredskap Är det nåt man får starka ben av är det motstånd och intervaller. Snö=världens bästa motstånd. Tabata= toppenintervaller! Så här: Spring 20 s, vila 10 s upprepa 8 gånger. Frivilligt att avsluta med snöänglar men det gör saker lite roligare:-) Ha en fortsatt fin dag och har ni önskemål på nåt ni vill se film på, skriv kommentar här eller skicka meddelande så ska vi se vad jag kan göra:-)

img_5182.jpg

Share

Död insekt ger stark och levande kropp!

Hej hej hej! Hoppas ni haft och har en fin dag. Här kommer nåt som jag lovar piggar upp magmuskler och hela kroppen. Det finns få övningar som får kroppen att kännas så levande som… döda insekten. Den är utan tvekan i topp 5 bland fantastiska coreövningar. Två saker är extra viktiga: du ska få dubbelhaka av att trycka hakan mot bröstet så du skonar nacken. Du ska också trycka ner svanken i golvet hela tiden, hela rörelsen. Superviktigt, lyfter svanken från golvet så gå inte lika långt med arm/ben. Det är nämligen inte träning längre om svanken lyfter, du riskerar bara att få ont i ryggen. I övrigt är det som på filmen: lyft ben och motsatt arm och sträva efter att förlänga dig. Fantastisk magövning som alla borde göra då och då. Döda insekter ger starka kroppar, hurra för det!:-)

Share

Träningstrender 2017

American college of  sports medicine (ACSM) listar varje år vilka som förutspås bli de stora träningstrenderna. Detta gör de genom att göra en enkät med ca 3 000 personer verksamma i träningsbranschen om vad de tror kommer gälla. Och år efter år verkar det stämma rätt bra. 2015 var året när HIIT (high intensity interval training) slog genom stort. Helt enkelt att på snabb tid träna riktigt hårt. Och det hänger ju rätt väl ihop med den tid vi lever i. Tiden är knapp och HIIT-träning ger onekligen resultat. Men är också grisjobbigt.

2016 var året när vi tvärtom balanserade upp det och även om HIIT är kvar på listan kan man säga att vi började inse vikten av mindfullness också. Att kropp och själ hänger ihop och att en hälsosam kropp är en kropp i balans. Yoga blev riktigt stort 2016. Så vad gäller för 2017 då…?

Man skulle kunna sammanfatta de kommande trenderna med ökad kunskap på ett sätt vi aldrig sett förut. Till att börja med börjar alla som tränar ha bra koll. Wearable tech fortsätter vara stort. Vi vill helt enkelt mäta vår ansträngning och få svart på vitt vad vi gör. Pulsklockor och alla slags aktivitetsmätare växer enormt i popularitet.

Sedan vill vi också ha mer kunskap och kompetens och fler och fler vill ha en PT vilket så klart glädjer mig massor:-) Människor börjar helt enkelt tröttna på att harva omkring på gymmet och inte få resultat. Istället anlitar man en PT för att inte bara få pepp och push utan KUNSKAP som gör att man får de resultat man vill. Och för mig är det, inte bara som PT, utan som människa otroligt glädjande. Kunskap är nämligen den absolut bästa utgångspunkten. Och det överlägset bästa träningsredskapet. Trender kommer och går men kunskap består. Och en muskel är en muskel oavsett om du tränar den med gummiband, skivstång eller kettlebell. Om du VET vad du gör kommer du få resultat. Här nedanför kommer topp 5-listan och resten finns att läsa på:  www.ascm.org

 

1.) Weareable tech Inte otippat vill vi ha koll själva. Fitbits, pulsklockor mm är dessutom förutom mätare ganska bra små morötter och piskor. När man ser vad man gjort, gör man gärna det där lilla extra för att komma upp i dagens mål. Gillar det skarpt!

2.) Träning med egna kroppsvikten. Det är kanske det billigaste och enklaste träningssättet. Du behöver inte gymkort, du kan köra när du vill, var du vill. Dessutom är det förbaskat effektivt. Alla som provat vet att det är tuuuuungt att göra t.ex armhävningar och pullups. Det nya för 2017 är att smidigheten och rörlighet kommer i fokus mer. Vilket jag kan känna är på tiden! En smidig muskel är en rörlig muskel är en stark muskel.

3.) HIIT är kvar på listan. Ett bra grispass är svårslaget. Och ärligt talat, Ett hårt pass i 30 minuter är bättre än att mysflåsa timme ut och timme in. 30 minuter kan dessutom de flesta av oss få plats med i våra späckade dagliga schemor.

4.) Här på en hedrande fjärdeplats kommer hälsopersonal. Instruktörer, PT:s och så vidare. Man vill ha mer kunskap för att få ut mesta möjliga av sin träning oavsett mål.

5.) Styrketräning. Vi inser att alla löprundorna inte är tillräckligt utan att starka muskler är viktigt för en stark, frisk kropp.

 

Som bonus vill jag nämna plats 7: träning som medicin. Det gör mig otroligt glad. Det betyder att träning äntligen börjar få den status den förtjänar. I åratal har glappen mellan gym och sjukvård/hälsovård varit alldeles för stort, nu börjar så sakteliga medicinsk personal rekommendera träning som medicin istället för piller!!! Det här är en riktigt god nyhet. Och som vi alla vet är hälsoeffekterna lika mycket psykiska som fysiska. Alla som kört ett ordentligt pass vet hur endorfinerna flödar, man inte kan låta bli att le och alla problem känns enklare att hantera.

Och, på min egen lista: all träning som gör dig glad är bra träning. Med det önskar jag dig ett riktigt starkt, gott nytt år! :-)

15032210_10155383829457004_4951776545292038734_n

 

 

 

Share

Julen SKA vara god!

God fortsättning vänner! Hoppas julen varit bra på alla sätt. Jag har under juldagarna läst ett antal inlägg och artiklar om just julen och hälsa i kombination. Om att man ska tänka på vad man lägger på tallriken. Träna lite extra. Motionera mer än vanligt. Och det är verkligen helt rätt. Jag håller på ett sätt med om allt det där. Men vet ni, om man nu SKA unna sig något extra så är verkligen julen ett bra tillfälle. Särskilt i år när den inföll på en lördag och allt:-) Jag kan känna att det inte är julen som är problemet. Det är alla de ANDRA 51 veckorna när vi också äter som det vore julafton. Idag är kruxet snarare att varje helg, ja ibland veckodagar också, är ett enda långt unnande. En vanlig vecka kan se ut så här för ganska många:

 

Måndag: man börjar sitt ”nya liv” efter helgen. Äter nyttigt. Tyvärr ofta lite för lite. Tränar.

Tisdag: Utsvulten, uttråkad, unnar sig lite extra gott till middag

Onsdag: AW. För det är ju lilllördag

Torsdag: Helgen närmar sig. Det känns festligt. Kanske blev det ett glas för mycket igår så man äter något lite fetare till middag idag.

Fredag: Myyyyyyyyyys! Och ”mys” är numera ett ord som betyder: chips, choklad, läsk, glass, pizza.

Lördag: lördagsgodis!

Söndag: söndagsmiddag

Och gör man lite snabb överslagsräkning ser man att en vanlig vecka kan vara som julafton mellan 3-5 dagar i veckan VARJE vecka!!! DET tycker jag är ett problem, och det behöver vi göra något åt för hälsans skull.

Men julen, herregud, ät det du tycker om, njut av varenda tugga och omvandla energin till ljuvlig, härlig träningsenergi.

Lyssna nu på denna tomtemor: Ät vad du vill mellan jul och nyår och tänk lite extra mellan nyår och jul. Njut varenda dag då har du hittat nyckeln, då är det gött att leva. Ha en fin dag och starka kramar på er ! <3

tomtemor

Share

Av rörelse bygger vi glädje

Idag blåser och snöar det vågrätt. Och även om det inte finns dåliga väder finns det, öh, lite mer utmanande väder. Men precis som håret virvlar på huvudet så virvlar endorfinerna i kroppen när man väl fått röra på sig. En timmes promenad gör alla de andra 23 så mycket bättre. Faktiskt ännu bättre när det är ”dåligt” väder eftersom man verkligen känner sig extra stark för att man gick ändå. Man ångrar aldrig den motion eller träning som blir av, jag lovar:-)  Ut och njut och ha en fantastisk dag!

img_4719

Share

Glad flerspråkig juldag

img_4707.jpgHeeej! Hur har ni det så här mitt på juldagseftermiddagen…? Ätit massa gott? Lite överskottsenergi kanske? Då tycker jag ni som inte redan kan ska lära er finska ( Google translate är också ok;) och sen läser ni om mitt grymma helkroppspass, det sätter sprätt på både kropp och själ och är ett perfekt sätt att göra av med julenergi! Och en hel sida där jag gör roliga miner är kul på alla språk #ptpåallaspråk #ruotsinsuomalainen #ptpejv #allaförstårträningsspråk

 

Share

Dan före dan före dopparedan

Dan före dan före dopparedan! Det är liksom bara en kort liten klättring kvar fram till julafton. Som en liten, liten…mountainclimb! Idag kör vi bål så vi orkar sitta stadigt genom julbordet, dansa rakryggat runt granen och njuta av en härlig dopparedag. Vi lägger till lite puls också bara för att få en härligt fin tomtefärg i ansiktet: 4x 20 mountainclimbers* så fort du kan! Sen är det bara att njuta av den här dagen och vänta in vad morgondagen bjuder på

*mountainclimber= knäuppdrag mot bröstet

 

img_4430

Share

En stark jul ger en god jul

Granen ska huggas, vi ska ro julstämningen i hamn och vi ska vara drakstarka för att orka bära klappar, mat och dryck, det är mycket som ska hinnas nu när det är en vecka (!!!) kvar till dopparedan så min bästa förskottspresent till er är tre övningar som ger en urstark core. Skogshuggaren, rodd och draken. Jobba 30 sekunder, fokusera på att hitta corekänslan, ha absolut inte bråttom och byt magövning när 30 sekunder gått. Alla tre övningar är ett varv så kör 3 varv så lovar jag att du orkar både dansa runt julgranen, bära kassar och ha en stark stolt hållning genom hela julen! :-)

 

Share

Varför ska man träna? Egentligen? 

Det finns så många olika anledningar att träna och vi har alla olika målsättningar, drömmar, tankar, föreställningar om vart vi vill komma med vår träning. Däremot tror jag att om jag frågar tio personer på gatan kommer rätt många av de ange en fysisk anledning till sin träning. Och det är verkligen inget fel med det! Men en stor ”hemlighet” är de mentala effekterna. Man blir helt enkelt LYCKLIG av att träna. Det finns vetenskapliga studier som stöder just det men det räcker faktiskt bara att känna efter. Idag, en regntung dag, liksom halvsläpade jag mig ut. Men efter gymmet dansar jag i regnet och allt känns…lätt! Så träning gör dig inte bara stark och vackrare (vacker är du redan från början) utan LYCKLIG! Ska du unna dig nåt här i världen är det det<3 Ha en fortsatt fin dag och lev lyckligt! 

Share

Rostad butternutpumpa med apelsinsallad, stekt halloumi och avokadoröra

Starka vänner! Jag kan inte nog understryka hur viktig kosten är för träningsresultat, ork…ja livet. Mat SKA vara det goda i livet och den ska ge kraft till kropp och själ. Och här är ett sådant recept. Förutom att bli alldeles lycklig av uppläggningen, och mätt i magen så känner jag hur redo jag är för dagens träningspass. Det här är dessutom det första receptet jag testar ur en vegetarisk matkasse så jag ser med spänning fram emot resten! Jag läste någonstans att de flesta av oss använder ungefär mellan 5-8 recept. Alltså BARA! Vecka ut och vecka in. Och då är det inte så konstigt om maten ibland känns lite trist. Och även fast jag nog varierar lite mer än så, är alla sätt att inspireras bra, så nu testar jag Linas matkasse. Och hur resten är vet jag inte än, men här kommer i alla fall en riktig höjdare. Ät, njut, träna, lev! :-)

2

2-1

Share